KÖZÉRTHETŐ JOGI BLOG megnyugtató jogi megoldások

online cégek tulajdonosainak és vezetőinek – közérthetően. A blog szerzője jogász, 1996 – 2014 között ügyvédként letesztelte, amiről itt ír. Jogi ismeretterjesztés a hazai cégvezetők szolgálatában.

“A titok: előbb adni kell…” Mese a Kft-vé átváltozott magányos alkotóról, aki nem akarja divathóborttá változtatni az egyediséget…

Kedves Vámos Robi, bár én Téged az alkotásaidon keresztül ismertelek meg az internetről, hamar kiderült, mennyi mindenről egyformán gondolkodunk. Értékekről, emberekről, cégvezetésről. Szerintem a cégvezetéssel kapcsolatban is sok hasznos szempontot adhatsz át kisvállalkozó társaidnak, ezért nagyon köszönöm, hogy elfogadtad meghívásomat a Közérthető Jogi Blogba. És ezt a kedves Táblácskát pedig nem oly rég kaptam tőled. Őszintén köszönöm, hogy a kemény ügyvéd énem mögé is beláttál, és egy ilyen cukit rajzoltál :) (Kedves Olvasóm, kérlek, ne izgulj, az interjú végén elmondjuk, hol találod Robi alkotásait…)

Vámos Robi ilyennek látta dr.Németh Gabriellát az ügyvédi irodában :)

Robi, kérlek áruld el az olvasóimnak, te hogyan tudsz egyszerre kreatív és álmodozó alkotó lenni, ugyanakkor az üzlethez szükséges realitással rendelkező cégvezetőként is „üzemelni” ? Ez nem tudathasadás?

Sokan úgy állnak ennek neki, hogy megpróbálják szétválasztani a két részt. Ez nem megy. Nem kell erőltetni, hogy most alkotok, aztán délután céget vezetek. Hosszú idő kellett, és egy nyugalmas tátrai kirándulás, hogy felismerjem: csak akkor léphetek tovább, ha mindkettőt egyszerre csinálom. Mindent megvizsgálok cégvezető szemmel és alkotó szemmel is. Nagyon fontos, hogy az ember szolgáljon. Ezt könnyű elérni: alkotni kell, aztán átadni valaki másnak az alkotást.

De – ahogyan „Az Adakozó” című könyvben is szerepel: a siker mértékét az határozza meg, hogy hány embert tudsz szolgálni. És ehhez már üzleti gondolkodás szükséges.

A céltalan alkotás sosem volt a világom. Mindenképpen értéket kell adni az embereknek. Színesíteni a hétköznapjaikat. Feldobni a hangulatukat. Kell, hogy legyen egy megfogalmazható előnye annak, amit alkotunk. Ha nincs, nem fogunk növekedni. Azt viszont, hogy hogyan és meddig szeretnénk növekedni, csak mi határozzuk meg. És ahhoz, hogy jól határozzuk meg, megint csak az üzleti gondolkodás és ennek sajátos logikája szükséges. Ez egy tanulható dolog.

Folyamatosan képezem magam, mindig olvasok, hanganyagokat hallgatok, előadásokra és tanácsadókhoz járok.

Aki alkot: Vámos Róbert. a kreatív...

“A titok: előbb adni kell, és akkor kapunk is. Adni kell: időt, pénzt, energiát. És észre kell venni, amikor már kapunk. Vannak, akik ezt nem veszik észre, és csak hajtanak. Meg kell tartani az egészséges szintet.”

Van-e olyan probléma, amelyet cégvezetőként muszáj nap mint nap megoldanod ahhoz,hogy jól működjön a céged, de az alkotói mivoltod tiltakozik ez ellen?

Nap mint nap már nem merülnek fel ilyen problémák. Az alkotó sosem kapálózik bennem. Megérti, hogy néha az üzlet ilyen. Nyilván, egy céget fenntartani új kihívások elé állítja az embert. Korábban, alkalmazottként sokat tanultam a vezetésről, problémamegoldásról és arról, hogyan lehet egy felmerülő problémát előnyként, lehetőségként felfogni. Minden baj egy figyelmeztető jel, hogy helye van a fejlődésnek, továbblépésnek.

Emlékszem, hogy hajdanán egyéni vállalkozóként kezdted, most már sikeres Kft. tulajdonos vagy. Mit jelent számodra a fejlődés, teherként vagy megkönnyebbülésként éled meg a cégforma váltást?  

A cégforma váltás, a kft. alapítás sok olyan papírmunkával jár, amitől engem a hideg kiráz. Nem bírom a papírhalmokat,a hivatalokat. Óriási segítség volt, hogy annak idején Te készítetted el a céges papírokat, és eljártál az ügyben, ezt nagyon köszönöm!

A Kft. működtetése nem jár több feladattal, mint egyéni vállalkozónak lenni. Az egyéni vállalkozónak is lehetnek alkalmazottai, irodája, honlapja, céges papírjai.

A Kft. név viszont sokkal komolyabb megjelenést ad. Bizalmat épít: hiszen e mögött már biztosan van valami, nem csak egy próbálkozás vagy egy garázs az egész.

És a bizalom egy új márka esetén nagyon fontos szempont. Minden apróság építheti a vásárlók bizalmát, és ha a cégnév meg is jelenik akár egy borítékon, akár egy e-mail aláírásban, annak csak jó hatása van.

Aki márkát épít, annak én mindenképp javaslom, hogy ha eljut eddig a lépésig, akkor a cégét a márkanévvel nevezze el. Tőlem mindig megkérdezik a pénztárosok, hogy „Táblácska.hu Kft? Mivel foglalkoznak?” – és ez jó! Ráadásul nem is kell magyarázkodnom: rögtön meg tudja nézni a honlapunkat.

A Táblácskának céges varázs-szolgálata is van

Te melyik vezetői filozófiát követed: magad mindent, vagy keress szakértőt? Egyedül csinálod vagy vannak tanácsadóid, akikhez fordulsz?

Az utóbbi egy évben fantasztikus kapcsolatokat sikerült találnom, melyeket azóta is folyamatosan ápolok. Hajlamos vagyok magam megoldani a dolgokat, de amikor egy picit is azt érzem, hogy ez már nem az én asztalom, nem akarom az adott témát ilyen mélységben megtanulni, akkor azonnal felkeresem a megfelelő szakembert, legyen az márkaépítés, jogi ügyek, marketing, ügyfélkezelés. Senkinek nem javaslom, hogy mindent maga csináljon, mert elmegy a fókusz, és végül azt veszi észre az ember, hogy nem azzal telik a napja, amit szeret csinálni.
Szeretem kitalálni a stratégiát, megtervezni a fő lépéseket, de a kidolgozásban igenis szükség van profikra!

Mik a jövőbeli terveid a cégedet illetően? Van-e üzleti terved, vannak-e célok, melyeket kitűztél magad elé? Vagy ‘csak úgy’ évezed az alkotást és a Kft-d életét teljesen ennek rendeled alá, improvizatív jelleggel?

Semmiképp sem improvizatív. Ez egyedül dolgozva még lehet, hogy jó módszer, ha az ember életművész típus. De amikor már munkahelyeket teremtett, akkor bizony tervezni kell, mert nagyon meglepő, hogy mekkora összegek és milyen gyakran ingadoznak le és fel. Ehhez tervezni kell.

És ennél még fontosabb: mérni kell. Mindent! Mert így lehetséges, hogy egy probléma előszelét megérezzük. Ha hirtelen jön, az nagyon kellemetlen tud lenni.

A Gigatáblácskán: Robi, a munkatársak, és a szakértők.

A jövő? A Táblácska még egy picit növekedhet, de nem szeretnék ebből tömegcikket, ezért tartanom kell a méretünket. Ha vakon növekednénk, csak egy divathóbortot sikerülne létrehozni, ami ha lecsengett, már nem tart el minket. Vigyáznom kell, hogy a márka a jó irányba fejlődjön.
A mintáim, vagyis ez a rajz-stílus több más helyen is meg fog jelenni, hogy hogyan, ez még egyelőre titok.

Közeledik az év vége, ahogy ismerlek, már a fejedben éledeznek a Karácsonyhoz kapcsolódó kreatív meglepetés és örömtervek. Egy-egy nagyobb ötlet megvalósítása, eljuttatása az emberekhez terhet is jelenthet a cégednek, a munkatársaidnak. Hogyan szervezed a megnőtt munkaterheket előre? Egyáltalán: lehet erre előre készülni?

Vannak „beugró” vagy beugorni képes embereink. A munkatársak pedig tudják, hogy vannak nyugis időszakok és vannak hajtósak. Arra mindig vigyázok, hogy a hajtós időszak ne kapkodós időszakot jelentsen. A kettő nagyon nem ugyanaz. Nem kapkodhatunk, ha más emberek ajándékairól van szó, ez lehetetlen.
Lehet előre sejteni, hogy mikor lesznek hajtós időszakok. Az év vége nálunk ilyen, de meglepő, hogy az évzárók és az esküvői szezon is nagyon erős. Ilyenkor tudunk gyorsítani, vannak rá módszereink. A kiemelkedő teljesítményt pedig mindig díjazom.
Készülni erre nehéz, mert folyamatos közben a növekedés is. Tavaly karácsonykor november végén zárnunk kellett, lehet, hogy idén is így lesz. Ezt majd a helyzet hozza, de bármi is történik, a minőség rovására a mennyiség nálunk nem mehet.

Kész a műlkotás: egy megismételhetetlen ÖRÖM!

Tudom, hogy többen dolgoztok együtt ezeken a csodákon. Hogyan képzeljük: nálatok is vannak céges értekezletek vagy vezetői direktívák, amiket a többieknek be kell tartani? Mondanál erről pár szót, hogyan csinálod a csapat összetartását?

Igen, vannak gyors megbeszéléseink. Nagyon fontos egy kis csapatnál is, hogy közös céljaink legyenek, és mindenki tudja, hogy mit miért csinálunk, és miért úgy csináljuk. Nagy értekezlet nincs, reggel, nem teljesen rendszeresen, ez igaz, de egy 5-10 perces egyeztetés szokott lenni.
Mi volt a legjobb a múlt héten? Milyen problémák merültek fel, és hogyan sikerült megoldani? Mi az, ami zavaró a munka közben? Hiányzik valami?
Van pár ökölszabály is, illetve vannak „halálfejek”, amik akkor járnak, ha valaki egy ökölszabályt megsért. De nem szigorra kell gondolni. Egyszerűen csak azt várom el mindenkitől, hogy vegye komolyan. Mert bár amit készítünk, sokszor laza és mulatságos, ahhoz, hogy minden megrendelőnk elégedett legyen, rendszer, odafigyelés és felelősségteljes munkára van szükség.

Robi mester, nagyon köszönöm, hogy beavattál csodavilágod rejtett kulisszatitkaiba és megengedted az olvasóimnak és nekem is, hogy egy kicsit benézhessünk a kisvállalkozói való világodba, a cégvezetés és a csapatmunka napi rejtelmeibe. Ezek szerint mindez nem ördöngösség. Biztatunk tehát másokat is arra, hogy valósítsák meg legszínesebb terveiket, és ne féljenek a cégalapításról, a vállalkozóvá válástól. Szuper tervekkel a fejekben és jó tanácsadókkal a hátuk mögött minden sikerül majd!

Köszönöm az interjút! A Táblácskákat pedig itt találod, tallózz kedvedre a gyönyörű alkotások közt és álmodd meg saját meglepetésedet. Robi azt is teljesíti.

Ha pedig egyéni vállalkozó, netán fejlődni vágyó kézműves vagy, és érdekel, hogyan kell egyszerűen és stresszmentesen gyorsan és olcsón Kft-t alapítani, gyere, megmutatom. Hallgasd meg a videó üzenetemet is. Érdemes még az idén lépned, hogy miért, megtudod a linken található cikkből.  Várlak itt!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*